Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Oljud i XBOX 360

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Oljud i XBOX 360

    Skriver det här inlägget i hopp om att någon vänlig själ "out there" kan hjälpa mig med ett problem. Jag har en XBOX 360 (Premium version 60 GB med Lite on-läsare) som jag nyligen uppdaterade till iExtreme 1.6.
    Allt fungerar perfekt och det enda tråkiga är att 1.61 inte kommit till Lite on-läsarna ännu så jag får använda mig av en så kallad Activation/Boot disc för att kunna spela Wave 4 spel men det är ju inget stort problem. Om jag förstått det hela rätt så kommer det en version av iExtreme också inom kort och då lär Activation/Boot disc vara ett minne blott?!

    Men...och nu kommer vi till problemet....min box har börjat låta nåt för j-t sedan igår och det helt utan anledning. En XBOX 360 är ju som alla vet inte särskilt tyst av sig men det här oljudet/missljudet tillhör alltså inte det "vanliga" ljudet. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men när jag stoppar i ett spel i boxen och den börjar läsa spelet så uppstår det ett typ "skrap-ljud" som går upp och ned i intensitet och som driver mig till vansinne. Till saken hör att boxen knappt är ett år (köpt 09-01-10) och absolut inte är hårdkörd på något sätt och vis.
    Jag har prövat med ett antal spel (både äldre samt även nyare spel med Wave 4) och det låter likadant med samtliga. Om jag däremot spelar upp en dvd-film i boxen så låter det inte alls likadant utan oljudet uppstår endast vid spelande. Min gissning är ändå att det har något med dvd-läsaren att göra men vad och vad tycker Ni att jag ska/kan göra?!

    Vore jättetacksam för all hjälp och alla tips/råd jag kan få.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Ja det låter ju helt klart som ett DVD-relaterat problem. Lite skumt iofs att det skulle spela någon roll vilken typ av skiva som sitter i. Bland det lättaste du kan göra är förstås att köpa en ny DVD-spelare av valfri modell. Förslagsvis Samsung eller BenQ så kan du flasha den med iXtreme 1.61 så slipper du boot disc tills dess att iXtreme LT kommer ut. Å andra sidan kanske det iofs är bättre om du köper en LiteOn då iXtreme LT snart är här och det iallafall i teorin är säkrare att ha en DVD av rätt märke i din Xbox 360.

    iXtreme LT kommer alltså att kunna göra alla spel oavsett vilken Wave de har.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Ja det låter ju helt klart som ett DVD-relaterat problem. Lite skumt iofs att det skulle spela någon roll vilken typ av skiva som sitter i. Bland det lättaste du kan göra är förstås att köpa en ny DVD-spelare av valfri modell. Förslagsvis Samsung eller BenQ så kan du flasha den med iXtreme 1.61 så slipper du boot disc tills dess att iXtreme LT kommer ut. Å andra sidan kanske det iofs är bättre om du köper en LiteOn då iXtreme LT snart är här och det iallafall i teorin är säkrare att ha en DVD av rätt märke i din Xbox 360.

    iXtreme LT kommer alltså att kunna göra alla spel oavsett vilken Wave de har.
    LiteOn läsarna har börjat få problem med att diskarna hamnar i "obalans" och kan repas sönder. Men byt till en benq läsare då Slamsung är inte hållbara
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jättetack för Era snabba svar.
    Då blir det alltså till att byta dvd-läsare om jag förstått det hela rätt? Då boxen är inköpt samt flashad och klar hos en konkurrent (Chi***r) så kanske jag har tur och det går på nån form av garanti.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Rubbebubbe Visa Inlägg
    Jättetack för Era snabba svar.
    Då blir det alltså till att byta dvd-läsare om jag förstått det hela rätt? Då boxen är inköpt samt flashad och klar hos en konkurrent (Chi***r) så kanske jag har tur och det går på nån form av garanti.
    De borde kunan hjälpa dig med problemet så länge du inte gått in i maskinen själv o brutit deras garantisigill samt köpt den chippad o klar av dem

    Normalt missljud får man leva med, men onormalt är inte så bra kanske
    Svårt o säga vad som är fel men be dem kika o lyssna på maskinen.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det där fenomenet känner jag igen, min morbror hade samma problem... det berodde på skivorna, han körde på Traxdata då, lät som ett tröskvärk/en stenkross när man satte i dom skivorna, han körde iofs samsung... men kan tänka mig att det är något med traxdata skivorna, att dom är dåligt balanserade eller något... det hände helt plötsligt... original spel lät inte alls på det viset, och han bytte till Verbatim, dom lät inte heller så...

    om du kör traxdata eller något annat billigt skit märke, prova att byta till Verbatim... om du kör Verbatim redan åk förbi ******* or whatever och be dom om hjälp, om dom vägrar hjälpa dig kan du alltid komma förbi hos PSXCare och be om att få ett Drive byte... ta med dig något/några spel som låter ut av bara helvete och låt dom testa med dessa, så att dom förstår vad felet är...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    De borde kunan hjälpa dig med problemet så länge du inte gått in i maskinen själv o brutit deras garantisigill samt köpt den chippad o klar av dem

    Normalt missljud får man leva med, men onormalt är inte så bra kanske
    Svårt o säga vad som är fel men be dem kika o lyssna på maskinen.
    Som tur är så är jag helt obegåvad vad gäller teknik så jag har inte varit inne i maskinen på egen hand. Den är köpt hos C*****r i början av året, flashad och klar, och nu i november var jag där och uppdaterade flashningen till 1.6. Jag får helt enkelt åka dit och se vad de säger...
    Enligt hemsidan så har de 1 års garanti på "hårdvara" och 5 år på laser så det kanske löser sig om det nu är det som är felet på maskinen. Det går ju fortfarande att spela utan problem men ljudet gör mig galen
    Last edited by Rubbebubbe; 2009-12-10 at 09:14.

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det där fenomenet känner jag igen, min morbror hade samma problem... det berodde på skivorna, han körde på Traxdata då, lät som ett tröskvärk/en stenkross när man satte i dom skivorna, han körde iofs samsung... men kan tänka mig att det är något med traxdata skivorna, att dom är dåligt balanserade eller något... det hände helt plötsligt... original spel lät inte alls på det viset, och han bytte till Verbatim, dom lät inte heller så...

    om du kör traxdata eller något annat billigt skit märke, prova att byta till Verbatim... om du kör Verbatim redan åk förbi ******* or whatever och be dom om hjälp, om dom vägrar hjälpa dig kan du alltid komma förbi hos PSXCare och be om att få ett Drive byte... ta med dig något/några spel som låter ut av bara helvete och låt dom testa med dessa, så att dom förstår vad felet är...
    Jag har bara använt mig av Verbatim hela tiden så där ligger nog inte problemet. Testade även med ett av de få originalspel som jag har och även med det låter det illa

    Får helt enkelt åka in till C*****r och höra vad de säger. Skulle gärna åkt till PSXCare annars men det ligger en aning långt bort för mig...

    Jättetack för tipset hur som helst.
    Last edited by Rubbebubbe; 2009-12-10 at 11:38.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    hoppas det löser sig
    /Pendragon *Forumsbugg*

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av signoff Visa Inlägg
    hoppas det löser sig
    /Pendragon *Forumsbugg*
    Det hoppas (och tror) jag med

    Tack för alla tips och all hjälp.

Liknande diskussioner

  1. xbox 360 problem, live!!
    By nela04 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 11:09
  2. xbox VS 360
    By whityoustone in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 12:01
  3. XBOX 360 - alla vanliga frågor och svar
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 11:21
  4. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 08:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •